سرخط خبرها

محمدهادی مهدی نیا: کمیسیون ماده ۵ در بررسی ‌های تفصیلی واقع بین باشد

  • کد خبر: ۵۸۱۹۹
  • ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۱
محمدهادی مهدی نیا: کمیسیون ماده ۵ در بررسی ‌های تفصیلی واقع بین باشد
رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر از بررسی طرح تفصیلی حوزه میانه شرقی در صحن علنی شورا در آینده نزدیک خبر داد.
علیرضا ظهیری | شهرآرانیوز؛ رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد از بررسی پنجمین طرح تفصیلی شهر مشهد، مربوط به حوزه میانه شرقی در صحن علنی شورا طی آینده نزدیک خبر داد و خطاب به اعضای کمیسیون ماده ۵ گفت که این کمیسیون در بررسی طرح‌های تفصیلی ۲ اصل واقع نگری و تحقق پذیری را مدنظر قرار دهد.

محمدهادی مهدی نیا در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه تاکنون ۴ طرح تفصیلی حوزه‌های جنوب غرب، جنوب شرق، مرکزی و شمال غرب از مجموع حوزه‌های هفت گانه به تصویب شورای شهر مشهد رسیده است، اظهار کرد: پس از بررسی‌های زیاد در کمیسیون‌های مختلف شورای شهر، موضوعات مربوط به طرح تفصیلی پیشنهادی حوزه میانه شرقی هم تکمیل شده و پس از تکمیل دفترچه ضوابط امیداریم این طرح پیشنهادی به زودی درصحن علنی شورا بررسی شود.

وی با بیان اینکه از نظر جغرافیایی این طرح مناطق ۳، ۴، ۵، ۶ و بخشی از منطقه ۷ شهرداری را در بر‌ می‌گیرد، ادامه داد: یک ضلع این محدوده به صدمتری و ضلع دیگر آن مربوط به بافت پیرامون حرم مطهر و بخشی از طرح تاش است.

مهدی نیا با بیان اینکه در طرح تفصیلی حوزه میانه شرقی، راسته‌هایی نظیر مصلا، طلاب، خیابان ایثار، خیابان چمن و بخشی از خیابان کوشش، معابر فعال هستند، تصریح کرد: این راسته‌ها مرکزیت را برای ساکنان محدوده‌های جمعیتی و روستا‌های شرق و جنوب شرق مشهد دارد و محدوده‌ای ریزدانه و متعلق به طبقه اقتصادی متوسط و متوسط رو به کم برخوردار محسوب می‌شود.


طرحی با ساختار توانمندسازی

وی با بیان اینکه این محدوده چسبیده به مناطق حاشیه‌ای شهر مشهد است، تصریح کرد: وضعیت درآمدی این طرح تفصیلی، بیشتر مربوط به بخش‌های درآمدی ۳ و ۴ است؛ ازاین رو در این طرح ساختار اقتصادی با رویکرد توانمندسازی ساکنان مدنظر قرار گرفته است و دفاتر تسهیلگری در این طرح بیشتر از نوع بافت فرسوده اند تا دفاتر حاشیه شهر. رویکرد این دفاتر هم توانمندسازی اقتصادی و افزایش شاخص‌های کیفیت زندگی خواهد بود.
این عضو شورای اسلامی شهر مشهد افزود: همچنین راسته‌های این محدوده، راسته‌هایی با قدمت و دارای سابقه‌ای تاریخی هستند که توجه به این راسته‌ها می‌تواند در ارتقای سطح کیفی سکونتی محلات مؤثر باشد.


افق ۷۰۰ هزار نفری در طرح تفصیلی جنوب غرب

وی در ادامه با اشاره به تصویب کلیات طرح تفصیلی حوزه جنوب غرب مشهد در کمیسیون ماده ۵ گفت: ما در طرح تفصیلی حوزه جنوب غرب مشهد، افق جمعیتی را ۷۰۰ هزار نفر پیش بینی کردیم، اما متأسفانه این افق در نظریه کمیسیون ماده ۵ معادل ۶۰۰ هزار نفر پیش بینی شده است و ما به این موضوع اعتراض داریم و نامه نگاری‌هایی را هم انجام داده ایم.

مهدی نیا با تأکید بر اینکه کمیسیون ماده ۵ باید واقعیت‌های مناطق ۹ و ۱۱ را مد نظر قرار دهد، تصریح کرد: به عقیده ما وضعیت جمعیتی مناطق ۹ و ۱۱ شهر مشهد که در طرح تفصیلی حوزه جنوب غرب گنجانده شده اند، به ۶۰۰ هزار نفر رسیده است و این مسئله در سرشماری سال آینده مشخص خواهد شد؛ همچنین با توجه به اینکه میانگین ساخت طبقات در این مناطق ۵ طبقه است افق جمعیتی باید روی ۷۰۰ هزار نفر پیش بینی شود.
وی ادامه داد: درصورتی که افق جمعیتی در این طرح تفصیلی روی عدد ۶۰۰ هزار نفر به تأیید برسد، میانگین ساخت طبقات در این مناطق ۳.۵ طبقه خواهد شد، اما اگر روی ۷۰۰ هزار نفر تأیید شود میانگین ساخت طبقات ۵ طبقه می‌شود. ازاین رو با توجه به اینکه ما به دنبال کاهش تخلفات ساختمانی هستیم از کمیسیون ماده ۵ انتظار داریم با واقع نگری به سمت تحقق پذیر شدن این طرح حرکت کند.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه علاوه بر ارسال طرح تفصیلی حوزه جنوب غرب به کمیسیون ماده ۵، ۳ طرح تصویب شده حوزه‌های جنوب شرق، مرکزی و شمال غرب هم به این کمیسیون ارسال شده است، تأکید کرد: ما از کمیسیون ماده ۵ انتظار داریم که علاوه بر سرعت بخشی به تصویب این طرح ها، ۲ اصل واقع نگری و میزان تحقق پذیری طرح‌ها را به صورت جدی مدنظر داشته باشد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->